25 en 26 juni, Angouleme, Saint Aulaye

26 juni 2018 - Saint-Aulaye, Frankrijk

Gisteren was er weinig te melden, al werden we opgeschrikt door een ongeluk wat onze Zane in Letland heeft gehad. We hopen dat de situatie spoedig verbetert.

Met pijn in het hart verliet ik mijn camping in Chateau Garnier, maar ja, er was ook helemaal niets te eten, dus ik moest verder. Na een kleine 20km kwam ik aan in Charroux, waar ik op een pleintje koffie heb gedronken en enkele croissants en chocolade broodjes heb gegeten. Het uitzicht was op de overdekte markthal en de toren St Saveur, zie foto’s, dus het was weer typisch Frans en pitoresk. De zon stond weer hoog aan de strak blauwe lucht, kortom het was weer erg warm. Maar dat liever dan regen, wat mij betreft. Tot nu toe bof ik enorm met het weer! Aangekomen in Nanteuil-en-Vallee kwam ik langs een bijzonder aardig terrasje waar een dagmenu werd geserveerd. Aangezien je nooit weet wanneer zo’n situatie zich weer voordoet, heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt; je moet toch ook eten, nietwaar. De wijn, keuze rood, wit of rosé was bij het dagmenu inbegrepen. Mijn buren zullen weten dat ik in zo,n geval mijn vrouwelijke kant boven laat komen, aangezien ik dan kies voor rosé (buren-fietstocht Urk, 2013?) . Met “lood” in de benen moest ik weer op de fiets om te proberen toch nog een respectabel aantal kilometers te rijden. Nog even overwogen om een foto te maken van Brie, maar eerlijk gezegd vond ik het dorpje net zo flauw als de gelijknamige kaas. Ik sluit niet uit dat ik het dorpje daar wat te kort mee doe. Dus gewoon doorfietsen naar Angouleme. Het routeboekje had al gewaarschuwd dat het geen prettige route was, de stad in, en dat klopte volledig. Druk verkeer in lelijke buitenwijken. Ik was op weg naar de pelgrimsgite en dankzij Mme Garmin vond ik mijn weg door de stad. Daar aangekomen bleek echter dat ze mij niet wensten te ontvangen, om onduidelijke redenen. Jammer maar helaas dus. Toen maar een hotelletje geboekt via een bekende site. Gelukkig hadden ze ook plaats voor de fiets, al nam de manager die hoogstpersoonlijk zelf mee, de keuken in. Wellicht wilden ze er soep van trekken, want de afgelopen anderhalve week heeft z’n sporen nagelaten. De volgende dag kwam hij gelukkig weer in dezelfde staat tevoorschijn uit de keuken, al had ik gehoopt dat ze er een doekje overheen hadden gehaald. Maar dat was duidelijk niet bij de prijs inbegrepen. Ik zei dat ik desalniettemin een hoge score zou geven bij de beoordeling: als je fiets in de keuken mag overnachten moet dat wel gehonoreerd worden. De volgende morgen rijkelijk ontbeten, want dat is het voordeel van een hotelletje. Dat bleek uiteindelijk maar goed ook, want de volgende 50 km kwam er niets op mijn weg wat eetbaar was.

De paar huizen die hier en daar stonden konden niet eens als gehucht worden aangemerkt en een boulanger had er zich nooit gevestigd. Uiteindelijk in Montignac -le Coq gestopt om 2 nectarines en wat pinda’s uit mijn noodrantsoen te eten, gelukkig is er in Montignac-le Coq wel de mogelijkheid om water bij te vullen, maar de Coq is waarschijnlijk al jaren dood. Het Montignac dieet bestaat dus blijkbaar uitsluitend uit het drinken van water. Dus doorgefietst naar Aubeterre-sur-Dronne wat een bekende toeristische trekpleister is. Een leuk stadje in de heuvels. Uiteraard ook hier weer naar boven geploeterd en zowaar een restaurantje gevonden waar ook weer een dagschotel op het menu stond. Dit blijkt een prima keus voor een redelijke prijs. Ik had op dat moment pas 50 km gereden en het was al bij vieren. Door de lange heuvels was de gemiddelde snelheid een stuk lager dan voorheen. Toen eigenlijk al besloten dat ik niet veel verder zou fietsen. Vlak daarna reed ik blijkens een groot bord de Dordogne in en uiteraard was er toen na een paar kilometer een aardige camping. Hier dus maar weer gestopt om weer een nachtje te kamperen. Gelukkig was er ook een zwembad bij, dus meteen maar even het bewijs geleverd dat ik dat ook nog kan; je weet maar nooit hoe dat nog eens van pas komt. En nee, er zijn geen foto’s van!

Was ik jullie nog vergeten te vertellen dat ik zowaar Emily van de Water ook weer gesproken heb. Leuk om verhalen uit te wisselen en te horen hoe het gaat. Helaas kom ik nog steeds erg weinig andere fietsers tegen, die dezelfde kant op gaan. Heel af en toe kom ik iemand tegen die terug fietst, maar stoppen doen we tot nu toe geen van beiden. Morgen verder in de richting van Bordeaux, al kom ik daar niet doorheen.

1. Frank:
    26 juni 2018
    Ha Bob, leuk al doe foto’s. Je komt door mooie dorpen en stadjes. De strak blauwe luchten lijken bijna gefotoshopt, maar zijn waarschijnlijk toch echt.
    Als je wil mag je volgende keer bij ons je fiets ook in de keuken zetten, dan halen wij er wel een doekje over.
    Als ik op de kaart kijk, denk ik dat je aardig op schema ligt, of heb je geen schema?
  2. Louk:
    26 juni 2018
    Frank, die is leuk! :-))
    Hoi Bob, hoop dat het meevalt met Zane en dat ze gauw opknapt! (stijlfout)
    Had me al af zitten vragen hoe je het regelt met eten: en zie daar, daar komen de foto's. Ziet er goed uit. Overigens een absolute afrader: tripe!
  3. Rolf Ruland:
    27 juni 2018
    ha Bob ... bijna bij Bordeaux ... respect ! ... toi toi toi
  4. Louk:
    28 juni 2018
    Tsjonge tsjonge, ben ik even een paar dagen weg en dan zit je al weer onder Bordeaux. Hoop dat je in Saint-Emilion wel even aandacht hebt besteed aan dit wereldberoemde wijnstadje. Zo niet dan fiets je nu toch zeker een volle dag door de wijngaarden van de Entre Deux Mers. Een wijntje bij de lunch is natuurlijk heerlijk maar oh jé het fietsen daarna! Ga lekker door zo Bob en geniet ervan!
  5. Louk:
    Hey die Bob,
    foutje in de aftiteling: als het over wijn gaat, kun je er zeker van zijn dat het bericht van Paul is. Dus niet van mij.
  6. Bob Ruland:
    28 juni 2018
    Frank, bedankt voor het aanbod, ik zal er wellicht gebruik van maken als ik terug ben; scheelt weer een onderhoudsbeurt😅

Rolf, de route gaat niet door Bordeaux, maar blijft er ten oosten van. Had ook wel een kustroute kunnen kiezen, maar door de wijngaarden leek me ook wel leuk.

Louk, Paul, ik dacht dat als er nog iets van voorkeur voor wijn en/of druiven in mijn DNA zou zitten, dan zou het er nu uit moeten komen. Helaas, dat bleek dus niet zo te zijn. Veel indrukwekkende Chateaus met mooie namen voor hun Grand Cru’s konden ook nu weer geen indruk maken. Saint Emilion was leuk om te zien, en een mooi stadje. En zoals je al dacht, wijn en fietsen is geen goede combinatie, dus ik liet het bij een glas Chateau Cola 2018.
  7. Nelly Hufken:
    29 juni 2018
    Hallo Bob, ik vind het heel stoer van je dat je deze reis doet. Vind het leuk om je verhalen te lezen. Volgens mij zit er een boek in. Geniet van alle mooie oorden waar je langs komt. Ik wens je nog een hele goede reis. Lieve groetjes Nelly.
  8. Bob Ruland:
    29 juni 2018
    Nelly, bedankt voor je lieve reactie; leuk dat je meeleest! Ik denk er nog niet over om terug te komen!
  9. Sacha:
    30 juni 2018
    Hoi Bob, net weer bijgelezen. Ontzettend leuk, jouw verhalen! Ik zie er zeker een boek in, je hebt talent voor het schrijven. Nu al benieuwd naar je volgende verhalen. Zet 'm op, heel veel succes!
  10. Bob Ruland:
    30 juni 2018
    Sacha, bedankt, maar ik denk dat een cursus toch wel op zijn plaats zou zijn. Voorlopig blijf jij de enige echte schrijver in de familie!