Donderdag 5 juli, vrijdag 6 juli, Burgos

7 juli 2018 - Viana, Spanje

De afgelopen nacht heb ik geslapen in een redelijke albergue in Viana. Uiteraard was ik weer de laatste die vertrok, na afscheid te hebben genomen van het Nederlandse wandel-echtpaar, niet wetende dat ik ze later die ochtend weer zou tegen komen aan de rand van Logrono . Mijn plan was om eerst naar De Media Markt aldaar te gaan om een nieuwe powerbank te kopen en een nieuw fietsshirt te kopen bij de Decathlon. Nog heel even overwogen om met een snoeischaar terug te gaan naar de plek des onheils (was maar enkele kilometers), maar dat toch maar niet gedaan. Maar kijken wat de reisverzekering uitkeert. Ik was ook mijn Leatherman multi purpose tool kwijt en dat vond ik eigenlijk nog het ergst, want dat is een bijzonder mooi en degelijk stuk gereedschap (moet je daar een man voor zijn om dat te kunnen waarderen?). Tot 10 uur gewacht tot de winkels open gingen en de benodigde zaken waren toen snel gekocht. Een nieuw fietsshirt is ook leuk voor de foto’s, dus vooruit dan maar. Als speciale eigenschap zou het al op 100 mtr afstand zichtbaar moeten zijn voor automobilisten volgens het eraan hangende kaartje. Nou dat zal dan wel en in Santiago weten ze straks dus ruim van te voren dat ik er aan kom. En zo kon ik dan rond 11 uur Logrono  weer verlaten. Op dit moment kan ik me niet eens meer herinneren of ik er ook nog een kerk of iets anders heb bezocht, maar ik geloof het niet. Er volgde een pittige tocht door de heuvels / bergen (waar eindigt de een en begint de ander, qua hoogte?) van de provincie Navarra, die later overging in Rioja. Na enige tijd passeerde ik de meer dan levensgrote afbeelding van de stier die in deze hele streek zo’n belangrijke rol speelt. Het was weer een hele mooie route over zeer rustige wegen. Rond 5 uur kwam ik aan in Santo Domingo de la Calzana. Een mooie naam die toch bepaalde verwachtingen wekt, die vervolgens niet helemaal werden waargemaakt. Ik nam mijn intrek in het klooster van de cistercienzer nonnen, maar dat bleek redelijk primitief ofwel spartaans te zijn. Het klooster krijg je niet te zien, en van de nonnen alleen de receptioniste-non. Zuster Receptiones zat net wat te eten en had niet zo’n zin in bezoekers, geloof ik, maar ik heb ook de stellige indruk dat deze overnachtingsmogelijkheden voor hen eigenlijk puur business zijn.  Door te wijzen op een papiertje maakte ze me duidelijk dat de overnachting € 9,- ging kosten. De vele internationale bezoekers waren blijkbaar nog geen aanleiding voor haar geweest om een korte ltalencursutalencursus te volgen. Later bleek, dat er ook geen keuken was waar gebruik van kon worden gemaakt, en er was ook geen ontbijt voorzien. Bovendien werd verwacht dat we de volgende morgen om half acht het pand zouden hebben verlaten. De gastvrijheid van de cistercienser nonnen heeft duidelijk zijn grenzen. Ik vroeg me nog wel af waarvoor de bijzonder kleine badkamer in het verleden gebruikt zou zijn. De deurhoogte was voor mij op schouderhoogte, dus uiteraard heeft mij dat op zeker moment een uitroep ontlokt, die de cistercienser nonnen waarschijnlijk nog niet eerder gehoord hadden (redelijk beschaafd overigens). Die avond uiteraard nog even de lokale kerk bekeken, want daar ben je pelgrim voor. Helaas ben ik inmiddels in het stadium aangekomen, dat ik ze niet meer uit elkaar kan houden, al weet ik wel, dat veel Spaanse kerken een prachtig, maar vaak ook overdadig interieur hebben. Die nacht goed geslapen en er uiteraard voor gezorgd dat ik de deur op tijd achter me dicht deed. Dus op donderdag 6 juli zat ik om half acht op mijn fiets, richting Burgos, helaas met een lege maag. Ik veronderstel dat elke cistercienser non weet dat de meeste winkels in Spanje zeker niet voor 9 uur opengaan, dus dat werd even afzien, wat voor een beetje pelgrim geen enkel probleem is. Er bleek ook een enorm voordeel te zijn aan deze vertrek procedure, want ik schoot lekker op. Ontbijt gekocht in een kleine supermarkt in het dorpje Belorado en toen snel weer verder. Ondanks een paar zeer pittige en dus tijdrovende beklimmingen was ik vroeger dan ooit op de plaatst van bestemming. Om kwart over twee was ik in Burgos en had toen 95 km gefietst die dag; met dank aan de nonnen. Voor deze keer had ik maar weer eens een hotelletje geboekt, want dat is af en toe best prettig; vooral het ontbijt is iets waar ik dan naar uitkijk, want dat is meestal erg gevarieerd en geeft een goede bodem voor een stevig dagje fietsen. En dan is het ook niet erg als dit er op een andere dag eens een beetje bij inschiet. Eind van de middag naar het centrum van Burgos gefietst (wat is het toch handig als je dat ding bij je hebt) en de kathedraal bewondert. Het is werkelijk een verbluffend staaltje architectuur en je valt van de ene verbazing in de andere. Tot nu toe is dit met afstand de mooiste kerk die ik op deze tocht heb gezien, zowel aan de binnenkant, als aan de buitenkant. Daarna nog wat door het centrum gefietst, wat een bijzonder relaxte en leuke sfeer heeft, omdat de lokale bevolking graag flaneert door de straten, waardoor het gezellig druk is. Uiteraard ook nog tapas gegeten, want je bent in Spanje. Daarna moe maar voldaan het hotel weer opgezocht, de fiets geparkeerd in de parkeergarage en eenmaal in bed heel snel in slaap gevallen.

1. Jørgen Engel:
    7 juli 2018
    Na de val gelukkig geen permanente schade! Pffffff
    En nog steeds goed weer ook, je zou bijna denken dat je hulp krijgt van boven !
    Je bent het waard om deze mooie reis te krijgen dus geniet er nog ff van.
    Greetz en een poot en lik van Raisa
  2. Paul::
    7 juli 2018
    Wat een mooie verhalen allemaal Bob, al vond ik het avontuur met die val achterover minder leuk. Gelukkig is het goed afgelopen. De stierenloop door het centrum van Pamplona haalde hier vanavond weer het journaal zoals elk jaar. Maar goed dat je daar weg bent want het liep er weer helemaal uit de hand.
    Je ziet het einddoel van je pelgrimstocht overigens met rasse schreden naderen. Eigenlijk wel jammer dat het daarna afgelopen is met deze blog. Kun je nou niet alsnog gewoon terug met de fiets? Neem je een iets andere route, ook leuk:)
    Veel succes de komende dagen.
  3. Niek:
    7 juli 2018
    @jørgen, dat vind ik een mooie opmerking, hulp van boven!
    Leuk om te lezen pap, succes met de komende etappes!
  4. Bob Ruland:
    7 juli 2018
    Jørgen, bedankt; het gaat inderdaad allemaal boven verwachting; zelfs de wind komt regelmatig uit de goede richting, en als dat niet het geval is, is de windkracht laag.

Paul, ik zou wel terug willen fietsen, maar er zijn bepaalde factoren waarom ik toch een andere beslissing moet nemen en op de snelst mogelijke manier(?) weer naar huis ga. Ook niet erg hoor, maar ook voor mij zal het wennen worden. Maar ik ga jullie dan zeker niet meer bijna dagelijks op de hoogte brengen van mijn doen en laten. Dit o.a. dankzij de nieuwe wet op de privacy😀😀🤫!
  5. Marcel Jansen:
    8 juli 2018
    Wederom een plezier je reisverhalen te lezen. Gelukkig is de schade van je onfortuinlijke duik achterover enigszins gebleven, maar toch.... niet voor herhaling vatbaar! Heel veel succes met de laatste lootjes; de innerlijke vreugde zal groot zijn als je de eindstreep hebt gehaald, zeker met je flitsende shirt! Als je zin hebt fiets even door naar San Pedro de Alcantara; de koffie staat klaar en het leven hier is beter dan in welk klooster dan ook! All the best, Marcel
  6. Louk:
    Hey die Bob,
    Gelukkig heb jij ook engeltjes op je schouder! Fijn dat de schade op een paar schrammen en de schrik na, meeviel. Het belangrijkste lijkt me overigens je stempelkaart! Toch?
    En je fietshandschoenen (van een paar dagen geleden): binnenkort ben je jarig, dan krijg je nieuwe van me! Als ik iets kwijt ben, denk ik altijd 'ik hoop dat de vinder er gelukkig mee wordt'. Bon parcours voor de laatste dagen!
  7. Cecile:
    8 juli 2018
    Leuk geschreven Bob! Zonder ontbijt je boeltje inpakken en op de fiets springen dat zou voor mij wel een heel slecht begin van de dag zijn! En dat van die Leatherman snap ik als vrouw helemaal hoor!
    Groetjes vanuit Århus en goede reis verder.
  8. Sacha:
    8 juli 2018
    Wat een enorme reis maak je, Bob, zo leuk om te lezen! Gelukkig viel de valpartij uiteindelijk dus mee en is het nog meer stof voor mooie verhalen! En wat een conditie bouw je zo op! Lieve groet, ook van Guus.
  9. Bob Ruland:
    8 juli 2018
    Niek, eindelijk de gevraagde foto’s van jeu de Boyles en zonnebloem. Volgens mij sterft jeu de Boyles / petanque uit in Frankrijk, want ik heb het niet een keer gezien. Net als de oude mannetjes die vroeger altijd op een bankje zaten in de avond. Waarschijnlijk heeft het een met het ander te maken en zitten de oude mannetjes tegenwoordig binnen te gamen......

Blijkbaar is het ook nog niet de tijd van de zonnebloemen om te bloeien, al is er altijd wel een die eerder dan de rest wil laten zien hoe mooi ze is!
  10. Bob Ruland:
    8 juli 2018
    Ipad maakt dus zonder te vragen Boyles van boules!
  11. Louk:
    16 juli 2018
    Hey die Bob,
    een verlate reactie: die oude mannetjes zijn gaan golfen. Met z'n allen op een kluitje, totaal geen haast, de wereld moet maar op hun wachten.