15 juni , dag 1

15 juni 2018

‘S morgens vroeg op en de laatste dingen ingepakt. Andere dingen toch maar weer uitgepakt, want je wilt toch vooral zinvol bezig zijn.  Huis nog even goed opgeruimd want dat heb je zo geleerd. Stel je voor dat er iemand op bezoek komt als je er niet bent. Maar thuiskomen in een schoon huis heeft ook wel wat, zeker als jezelf behoorlijk vies bent na zo,n fietsreis waarin het je aan bijna alles ontbreekt.

Gelukkig komen Niek en Fleur en Kees (de vader van Frans) om me uit te zwaaien. Henk komt ook nog een goede reis wensen en na de gebruikelijke foto kan er dan toch vertrokken worden. De eerste kilometers vraag ik me vooral af waar ik aan ben begonnen en waarom dit nou zo nodig was. Geen idee. Gelukkig kom ik na 2 km Dorian al tegen die de hond in het bos uitlaat. Dat beurt me enorm op. Niek en Fleur komen ook nog aangereden om te kijken waar ik zolang blijf. Ze wilden me nog even verderop uitzwaaien.  En dan vertrek ik dus voor de tweede keer. Nu voel ik me toch wat beter. Eerst even langs De Hoevens. Ik kom er toch langs via het Bels Lijntje en het voelt niet goed om daar nu niet even te stoppen. Het ligt er prachtig bij met pas gemaaid gras en heel veel bloemen, lupine, margrieten, klaprozen en heel veel waarvan ik de naam niet weet. En dan gaat het weer verder. Bij Alphen haal ik andere lange afstandsfietsers in die naar Z Frankrijk gaan. Misschien kom ik ze nog eens tegen. In Rijkevorsel de eerste pauze want nu volgt er een cruciaal moment. Ik kom hier nl op de officiële route die ook in mijn Garmin navigatiesysteem staat. Dus nu zal moeten blijken of hij het naar behoren doet. En ja hoor; wat een wonder van techniek. Ik hoef alleen maar te zorgen dat ik op de blauwe lijn blijf en dan kom ik er bijna vanzelf. Ongelofelijk dat je zo 2500 km verder kan fietsen zonder kaart te lezen. Nou ja, dat moet natuurlijk nog blijken. Als het ding onverwacht uitvalt wordt ik technisch gezien een aantal jaren teruggeworpen in de tijd. En het gigantische voordeel is, dat ik bijna uitsluitend op hele rustige en mooie binnenwegen fiets. Geweldig. Zo gaat het via Lier en Duffel naar Mechelen, fietsend over het jaagpad langs de rivier de  Nete. In Mechelen natuurlijk eerst naar de kathedraal want daar moet een stempel gehaald worden, anders krijg ik in Santiago geen getuigschrift. Die Sint Jacob vindt alles goed en wel, maar je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat je niet hebt vals gespeeld, nou ja gefietst dan. In Goirle had ik trouwens ook al een stempel gehaald op het gemeentehuis, maar daarvan was ik zwaar teleurgesteld. De gemiddelde benzinepomp heeft mooiere stempels dan de gemeente Goirle, dat weet ik zeker. Maar het gaat om het bewijsstuk dus alles wordt getolereerd.  Daarna door naar de camping die ik had moeten inplannen, want de B&B bleek met vakantie. Daarna zou ik met collega Bart die vlak bij Mechelen woont wat gaan drinken. Een leuk vooruitzicht wat echter volledig werd getorpedeerd doordat de camping ermee was opgehouden. Dat was dus een probleem. Dus dan maar door naar de volgende camping in Londerzeel, zo,n 15 km verderop. Daar kwam ik  na zessen aan dus die was al gesloten. Gelukkig kon ik een nr bellen en kon ik zowaar een trekkershut boeken. Kon ik vanavond toch nog rechtop zitten en staan. De eigenaar van deze camping had blijkbaar als droomwens om een camping vlak langs de snelweg te hebben. De weg Antwerpen - Brussel, via Boom (voor de kenners) loopt bijna langs mijn bed. Zo komen die oordopjes die ik gereserveerd had voor de refugio,s in Spanje nu al van pas. Benieuwd wat voor onverwachte dingen me morgen zullen overkomen. Deze eerste dag is me echter 100% meegevallen en was erg leuk. Mede natuurlijk door het fantastische weer.