Vrijdag 22 juni, intrede in het klooster

22 juni 2018

Het vertrek uit Chateaudun verliep erg voorspoedig doordat er geen ontbijt was voorzien. Het was weer mooi weer met strak blauwe lucht. Dat fietst bijzonder lekker, maar ik moet wel regelmatig smeren. Ik overweeg zelfs om iets met lange mouwen te kopen, want ik heb alleen maar iets met korte mouwen of een jack. Heb je van alles bij je en dan is het nog niet goed. Ik heb vandaag ca. 50 km lang naast of vlakbij de rivier Le Loir gefietst. Een mooie rivier, die niet te breed is en door overhangende bomen een idyllisch uiterlijk heeft. Bovendien fietst het wel relaxed langs het water. Even gestopt in Vendome wat een gezellig oud stadje is. Dom genoeg vergeten de kerk te bezoeken doordat ik m'n cola belangrijker vond. Het weer maakt hier nogal dorstig. Vandaag dus lekker door kunnen fietsen al ging het niet zo hard als gisteren. In Vendome besloten dat ik door zou rijden naar Tours, dat moest te doen zijn. Dat was gelukkig ook wel zo, maar het laatste stuk was pittiger dan ik verwacht had. In Chateau Renault ( nee Niek, geen autofabriek in een kasteel) heb ik mijn best gedaan om een broodje uit een automaat te halen. Dat was nog een hele goocheltruc en uiteindelijk kwam er een groot stokbrood uit.  De intocht in Tours was net zo mooi als in Chartres, nl  via een mooi, lang en groen fietspad en ineens sta je dan bijna midden in de stad.

Ik merkte dat mijn hoofd vandaag wat leger was dan de afgelopen dagen. Ik heb jullie de afgelopen dagen een behoorlijk inkijkje gegeven in wat er zoal in mij opkwam, en dat was dan nog alleen wat ik met jullie wilde delen. Uiteraard waren er ook zaken die ik maar voor mezelf houd. Ik wil heus wel melden dat vandaag Jip en Janneke zijn langsgekomen. Takkie kwam ook nog even ter sprake. Erg leuk voor mij, maar jullie hebben er niets aan. Ik zou zeggen fiets zelf naar SdC en ervaar dan zelf wat dat met je doet. Het kan niet de bedoeling zijn dat ik alles verklap, toch?
Ik had besloten vanavond weer naar de in de routegids aanbevolen gite te gaan in Tours.  Ik moest er wel voor 19.00 u zijn, volgens de reisgids.  Dat lukte wonderwel want ik was er om 18.45u. Ik moest me melden in de kerk van St. Martin ( de echte Sint Maarten dus). Na een half uurtje wachten verscheen de eerste non om me naar mijn kamer te brengen. Deze gite wordt nl gerund door nonnen. Of het nou kwam doordat ik als man binnenkwam, of dat er sprake was van een matige organisatie weet ik niet, maar binnen de kortste keren stonden er een stuk of vijf van hen om me heen. Het bleek ook zeker geen stille kloosterorde, want er werd stevig gediscussieerd. Helaas heb ik geen idee waarover het ging (inderdaad Paul, mijn kennis van het Frans is voor verbetering vatbaar en hier bleek het een regelrecht gemis). Binnen de kortste keren  kreeg ik een stortvloed van informatie over me heen. Ik werd geacht er de avondmaaltijd te gebruiken en ik moest voor half tien binnen zijn want dan gingen de deuren, poorten en hekken dicht. Gelukkig was ik best moe, dus daar maakte ik maar geen bezwaar tegen. De maaltijd was sober maar degelijk en naar goed Frans gebruik was er ook rode wijn beschikbaar. Toen naar mijn kamer (ja ik slaap alleen en de andere 3 aanwezige vrouwelijke gasten elders) moest ik vaststellen dat mijn gastvrouwen verzuimd hadden om gordijnen voor de ramen te hangen. Ik zal hier verder maar niets achter zoeken , maar lastig is het wel, want de zon is al vroeg op. Benieuwd wat de dag van morgen weer zal brengen........als ze me tenminste laten gaan.......

1. Anneloes:
    Goed bezig! Sounds like a (O) happy day! 🙌👼🙏
  2. Paul::
    23 juni 2018
    Ik begrijp dat wel hoor dat er meteen 5 nonnen om je heen staan als je binnen komt:)
    Een bezienswaardigheid in het kloosterbestaan! Dat laat je je toch niet ontgaan als non?
    En het gespreksonderwerp kun je ook wel raden...."zullen we die mijnheer maar die kamer geven zonder gordijnen? etc. etc."
    Overigens: mijn tante Maria Therèsia van 90 jaar woont als non ook in een klooster in Tournai, waar je deze week doorheen bent gekomen als ik de route goed volg. Wij waren er in mei op visite en daar kwamen ook de andere nonnen allemaal even kijken wie er waren. Het was ons al voorspeld en het klopte als een bus.
    Tot slot: Na een week verdien je zo langzamerhand een rustdag! Doen ze ook in de Tour. Waarom dan niet in Tours?
  3. Frank:
    23 juni 2018
    Hoi BoB, krijg je al meer routine en snelheid bij het inpakken, of is daar moeilijk iets van te zeggen als er vijf(tig) nonnen op je vingers kijken😉😏🤗
  4. Bob Ruland:
    23 juni 2018
    Ze waren bijzonder aardig; viel wel op dat de rekening contant betaald moest worden, zonder bonnetje. Nou ja, ze zullen wel een goede boekhouder hebben.
    Dat inpakken gaat al wel sneller, vooral doordat ik minder uitpak...
  5. Bob Ruland:
    23 juni 2018
    Nou het leek volgens mij meer op Sister Act, want ik werd ook uitgenodigd voor de ochtendzang. Zal best mooi geweest zijn, maar ik heb me verslapen
  6. Anneloes:
    23 juni 2018
    Een ochtendzang.. Ik denk dat Niek, jij en ik wel weten wie dat niet aan zich voorbij had laten gaan.. 😉😅
  7. Anneloes:
    23 juni 2018
    Een ochtendzang.. Niek, jij en ik weten wel wie dat niet aan zich voorbij had laten gaan.. 🙄😅😉
  8. Bob Ruland:
    24 juni 2018
    Ja daar heb je gelijk in; was eerst ook van plan te gaan, maar die gelegenheidkomt misschien nog.