Buen Camino!

16 juli 2018 - Santiago de Compostella, Spanje

Nu deze bijzondere reis alweer voorbij is komen natuurlijk de vragen: wat is je meegevallen, wat is tegengevallen, wat ben je er wijzer van geworden, zou je het nog een keer doen etc. Uiteraard heb ik daar op diverse momenten ook over nagedacht, want er zijn twee dingen die je op deze reis vooral doet: fietsen en nadenken.

Dat fietsen is gelukkig een tamelijk eenvoudig proces: je benen weten vanaf het begin wat de bedoeling is, dus dat is eigenlijk het enige waar je niet over na hoeft te denken. Uiteraard brengt dat fietsen wel weer andere ongemakken met zich mee, die je dan weer wel bezig houden. De belangrijkste die aan het fietsen zelf gerelateerd is heeft uiteraard te maken met het gemak waarmee je op het zadel zit. En ik denk dat iedere wielrenner en lange-afstandfietser ergens in zijn achterhoofd altijd wel iets heeft van     “ het zal toch niet gebeuren dat......”. Per slot zijn er ook Tour de France renners die  moesten opgeven omdat ze niet langer op het zadel konden zitten. Ik ben blij dat dat mij niet ten deel is gevallen. Daar neem je dan ook je voorzorgsmaatregelen voor, waarbij ik gekozen heb voor de HBBB-behandeling, speciaal door De Vakantiefietser  in Amsterdam aanbevolen: de Happy Bottom Bum Butter behandeling. Ik zal niet in details treden, maar ik kan het aanbevelen, want ik heb er baat bij gehad.

Over andere, aan fietsen gerelateerde onderwerpen kun je overigens maar beter niet nadenken. Lang voordat ik mijn eerste en enige lekke band kreeg dacht ik al dat dit toch een keer moest gebeuren; het kan niet zo zijn dat je 2500 km fietst zonder een lekke band te krijgen. En als je hem dan eenmaal gehad hebt denk je bij iedere rare beweging van je fiets, nee hè, niet hier! Niet aan denken dus!

Is er iets wat me is tegengevallen? Nee, eigenlijk niet; of het zou moeten zijn dat ik meer contact had verwacht met andere fietsers, en vooral afkomstig uit Nederland. Dat was dus helaas niet zo. Overdag totaal geen probleem, maar het zou leuk zijn ‘s avonds wat ervaringen en verhalen uit te wisselen. Via de app heb ik echter ook regelmatig contact gehouden  met Ellen uit Apeldoorn en vooral ook Emily van de Water en dat was onverwacht, bijzonder leuk en ook een steun! Iedere avond een slaapplaats vinden was zeker in het begin wel even een dingetje, maar daar krijg je vanzelf handigheid en vertrouwen in. En kamperen zal nu in de toekomst waarschijnlijk ook nog wel eens gebeuren.

Wat me is meegevallen is het gemak waarmee ik toch elke dag weer op de fiets stapte en elke dag weer een behoorlijke afstand fietste, hoewel ik dat nooit eerder gedaan had. Mijn trainingen in Zuid Limburg zijn bijzonder zinvol geweest, maar dat was toch elke  keer maar  een dag van ca. 100 km, waarna ik dacht, blij dat ik morgen niet weer moet. Maar dat is dus totaal geen probleem gebleken.

Ik had van te voren gedacht dat ik onderweg meer zou gaan bekijken dan ik gedaan heb. Op een gegeven moment heb ik besloten dat niet te doen en gewoon te genieten van de natuur en de hele mooie route die ik had, met dank aan de onvolprezen Clemens  Zweerman die deze route op voortreffelijke wijze heeft samengesteld. Bijna overal hele rustige wegen zonder veel auto-  of vrachtverkeer. Dit was absoluut een van de hoogtepunten van de reis: de route zelf.

Wat ook een hoogtepunt was, waren de bijzonder vriendelijke mensen die je overal ontmoet en die je ook ongevraagd willen helpen. Fietsers en wielrenners in Frankrijk komen veel  vriendelijker over dan in Nederland, omdat ze altijd goeiedag zeggen, het aantal bonjours wat ik heb uitgewisseld is ontelbaar. Evenals trouwens het “buen camino” in Spanje met anderen die onderweg waren, maar ook met de plaatselijke bevolking die je passeerde.

Het mooiste hoogtepunt is natuurlijk dat ik deze reis onder werkelijk ideale omstandigheden heb afgelegd: eigenlijk alleen maar zon, geen of nauwelijks tegenwind, een goede gezondheid gedurende de hele reis, geen technische mankementen en geen vervelende dingen die hadden kunnen  gebeuren.

Ben ik er iets wijzer van geworden? Natuurlijk, want ik ben van mening dat je overal wel iets van leert, zeker ook in de contacten met andere culturen en andere nationaliteiten, wat ik altijd al heel zinvol, waardevol, leuk en leerzaam heb gevonden. Ik denk dat ik er als persoon niet veel door ben verandert, maar er zijn zeker dingen gebeurd die hun weerslag zullen hebben op mijn leven. Dankzij de nieuwe wet op de privacy heb ik een goed argument om daar nu verder geen nadere uitleg over te geven....

Laat ik  zeggen dat de “camino” hier niet stopt maar gewoon verder gaat. Er zal van alles op mijn pad komen, waarvoor ik dan echter in principe geen meter hoef te fietsen.

Zou ik een dergelijke fietstocht nog eens doen? Misschien wel, misschien niet, maar dan zeker toch  niet meer alleen, al heb ik er nu voor geen seconde spijt van gehad. De reden voor deze tocht naar Santiago blijft ook voor mij nog mysterieus, afgezien van het feit dat het me gewoon leuk en uitdagend leek. Nu ik er op terug kijk heb ik eigenlijk het idee dat oorzaak en gevolg in deze beslissing waren omgedraaid. Ik wist al dat ik zou gaan ( ca. augustus 2017) voordat ik wist waarom ik zou gaan. Nu denk ik dat ik de reden ken, maar ook die zal ik voor mezelf houden.

Mijn conclusie kan dus niet anders zijn dan dat ik deze reis zeker aan kan bevelen aan iedereen die graag fietst en er fysiek toe in staat is.

En wat ik nu ga doen? Een weekje vakantie in Zuid Frankrijk of Italië lijkt me heerlijk om een beetje uit te rusten, maar dat zit er niet in. Ik denk dat ik weer eens lekker op mijn autostoel ga zitten om naar een volgende bestemming te rijden: Hoef ik eindelijk niet meer op dat rotzadel te zitten!

Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle leuke reacties en jullie steun en belangstelling. Dat maakte deze ervaring ook heel waardevol voor mij. Ik heb deze verslagjes met heel veel plezier geschreven, meer dan jullie zullen beseffen. Uiteraard om jullie een beetje mee te laten reizen, maar ook voor mezelf als mooie herinnering aan dingen die je je graag herinnert, maar te gemakkelijk vergeet als je het niet opschrijft!

Buen Camino,

Bob.

1. Hans de Krijger:
    16 juli 2018
    Hoi Bob, er zitten genoeg aanknopingspunten in je verhaal om de zondagochtenden naast het roeien ook te bespreken. Goede terugreis en tot snel.
  2. Louk:
    Hey die Bob,
    welkom thuis voor straks! Heb je nog vakantie deze week, of roepen de foliën al naar je? Ik weet bijna zeker dat je, als je straks weer in je auto zit, weer terug verlangt naar je fietszadel.
    Eén ding hoop ik zeker, wens ik je graag toe, namelijk dat je blijft schrijven, al is het maar voor jezelf. Voor jou ook: Buen Camino!
  3. Cecile:
    16 juli 2018
    Goede thuiskomst Bob! Ik vond het erg leuk je verslagjes te lezen. Fijn dat alles zo goed is verlopen en dat je er ook van genoten hebt. Je zou haast denken dat 'de fietsreiziger' een uitstervend ras is, want ik ben ook echt heel weinig andere fietsers tegengekomen.
    Ik ben inmiddels richting het zuiden aan het fietsen. Volg nu een stuk noordzeeroute....nog geen enkele lekke band gehad trouwens...en voor mij had dit nog wel een paar maanden langer mogen duren hoor, zelfs al is de nodige zadelpijn mij niet bespaard gebleven. Volgende keer HBBB mee! Groetjes, Cecile
  4. Bob Ruland:
    17 juli 2018
    Cecile, bedankt voor je reacties; maar wat een prestatie van jou! Ik weet nu wat je doormaakt en dat is mooi maar kan ook zwaar zijn. Ik wens je een hele mooie en goede verdere reis toe! Geniet er van, want zoals je weet is het voorbij voor je er erg in hebt. Groetjes, Bob
  5. Janny latuheri:
    19 juli 2018
    Bob, fantastisch, het zit er al op!
    we hebben, zeker als ervaringsdeskundigen, van je verhalen.
    Afgelopen weekend waren wij op de fiets naar/in Brugge dus effe niet de mail gevolgd.
    Vandaar onze verlate reactie.
    Maar voor nu, welkom thuis, houd de goede herinneringen, en als je in de gelegenheid bent, altijd welkom in Oostkapelle om verhalen te delen!
    Een hartelijke groet,
    Bob en Janny
  6. Mieke en Wim 's- Hertogenbosch:
    22 juli 2018
    Hallo Bob
    Wat gaat de tijd toch snel. Zelf pas thuisgekomen van een week fietsen ga ik verder met het lezen van je even je verslag vanaf waar ik gebleven was. En dat was in de buurt van Cruz de Ferro.tussen blijk jij echter al thuis te zijn, hoe is het mogelijk. Ik herken wel het zoeken naar de reden waarom je gegaan bent en bedenken wat het per saldo heeft opgeleverd...Het is me duidelijk geworden dat iedereen zijn eigen weg te gaan heeft en dat die voor iedereen ook anders verloopt. Dat is het mooie er aan. Hoewel ik, als ervaringsdeskundige, veel herkende in jouw omschrijvingen bleef het toch jouw verhaal. Zoals het ook Wim's verhaal en mijn verhaal is geworden. Wij reden zelfs samen, Wim en ik en toch hebben wij het verschillend ervaren...zo gedeeld is de weg maar zo uniek de beleving. Mooi toch.. Ik hoop dat we het er nog wel eens over kunnen hebben en blijf de momenten koesteren die waardevol waren. Groetjes ook van Wim, Mieke Verberne